5 Time Management Tips voor een betere dagstructuur

Ik heb geen structuur in mijn leven. Als ik Sunny niet had weet ik ook niet of ik mezelf dagelijks uit bed zou kunnen krijgen. Nu heb ik een belangrijke reden om elke dag uit bed te komen en naar buiten te gaan, want die hond van me kan niet de hele dag binnen zitten zoals ik, dus is het maar goed dat zij nu al vijf jaar bij me is.

Toch heb ik nog niet echt een manier gevonden om een dagelijkse structuur te creëren. Ik heb al meerdere boeken gelezen en technieken geprobeerd, maar nog steeds niet gevonden wat bij mij past dus ga ik weer op zoek. Ik zal hier wat tips achter laten die ik in mijn laatste research ben tegen gekomen.

1. To-Do lijst met prioriteiten.

Sowieso heb ik altijd een to-do lijst nodig om mee te werken want anders vergeet ik geheid welke taken ik moet verrichten. Om er een prioriteit aan te plakken was nog nooit bij me opgekomen, maar het lijkt me een goed plan om bepaalde taken een hogere prioriteit te geven dan andere zodat ik die sneller zal doen.

2. Een dagelijkse planning maken.

“Eén minuut planning bespaard tien minuten in de uitvoering.” Het schijnt dat dit wel eens gezegd word, maar ik las het op het internet voor het eerst. In het verleden heb ik wel eens geprobeerd met een strakke planning te werken, maar toen bleek dat ik een slecht besef van tijd heb en dingen verkeerd inplande gaf ik het al snel op. Misschien is het toch een idee om het weer eens te proberen.

3. Het tijdstip waarop je werkt.

Ik ben totaal geen ochtendmens, eigenlijk. Ik probeer het nu wel, maar echt productief word ik pas na 12:00 uur. Het schijnt dus goed voor je productiviteit te zijn als je in die periode (waarvan je weet dat je daarin sneller dingen doet) gaat werken, je veel beter resultaat levert. Vanaf nu maar even proberen om al het belangrijke werk in de middag te doen in plaats van ’s ochtends. Kijken wat voor een veranderingen dat  teweeg brengt in mijn werk.

4. Begin met het moeilijkste.

Ik kan het me helemaal niet voorstellen dat ik het zou doen, want zo’n grote uitsteller ben ik, maar het schijnt dat je het beste die ene rotklus waar je zo tegen op ziet als eerste kan doen. Wanneer je die gedaan hebt, heb je in ieder geval de druk niet meer die je op jezelf zet voor het voltooien van die rotklus. Eigenlijk best wel logisch als je er zo over nadenkt en wellicht iets dat ik maar moet overwegen om te doen.

5. Multitasken bestaat niet.

Sowieso is het niet mogelijk om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren, maar daarover zal ik nog wel een andere Research Log schrijven. De tip die ik dit keer heb gelezen (en eigenlijk verkeerd omschreven is,) is dat je je nooit op meerdere taken tegelijkertijd moet focussen. Als je echt goed resultaat wilt leveren moet je je aandacht bij één ding houden, dat afmaken en dan beginnen aan de volgende. Iets dat ik de laatste tijd, met alle rotzooi die ik heb gemaakt, niet heb gedaan.

Zo zie je maar weer: het Internet weet veel. Dan gaan we nu kijken of deze tips voor mij werken. Heb jij nog een tip voor mij waarvan je denkt dat het me misschien kan helpen? Laat me dat vooral weten in de reacties!

Laat een reactie achter