3 Stappen om te beginnen met een lifestyle change

Wat is een lifestyle change?

Lifestyle changes are a process that take time and require support. Once you’re ready to make a change, the difficult part is committing and following through. So do your research and make a plan that will prepare you for success. Careful planning means setting small goals and taking things one step at a time.

Met andere woorden: een verandering van levensstijl. Ik ga meteen denken in psychologie termen en in dit geval is dat patronen doorbreken. Oude patronen zijn elementen in je leven waar je in vastgeroest lijkt te zitten. Zoals dat ik moeite heb om uit mijn negatieve gedachten te komen omdat er weinig veranderd in mijn leven en wat de reden is waarom ik dit artikel wilde schrijven.

Een lifestyle change klinkt in mijn oren wat zachter dan patronen doorbreken, dus om het mezelf wat makkelijker te maken benoem ik het anders. Het draait dus niet om fitter en/of slanker te worden, maar om vastgeroeste gewoontes te veranderen.

De reden waarom ik hier op dit moment ingedoken ben is omdat ik weer gestagneerd ben. Op sommige vlakken gaat het redelijk (zoals m’n blog), maar op andere vlakken heb ik het idee dat ik wederom vastloop. Wanneer de Corona crisis voorbij is zal ik (voor mij) hele beangstigende stappen moeten zetten en die zullen makkelijker gaan als ik wat beter in m’n vel en hoofd zit.

Hoe doe je het?

De Engelse vertaling zei het al: zet kleine doelen voor jezelf en doe dingen stap voor stap. Als je bijvoorbeeld meer wil bewegen begin je met een plan op te stellen, van korte tot lange termijn. Het beste om te doen is een doel uitkiezen die je kan zien of voelen. Hoe wil je je voelen na een maand, een half jaar tot een jaar?

De eerste stap is om erbij stil te staan dat je iets moet veranderen in je leven, waar ik nu dus ben gearriveerd. Ik blijf altijd vastlopen op hetzelfde punt om er dan maar weer mee te stoppen omdat er toch niets lijkt te veranderen. Dat komt natuurlijk doordat ik nooit echt heb doorgezet om mijn doelen daadwerkelijk te bereiken. Ik laat mijn diagnoses nog steeds mijn leven beïnvloeden, zelfs nu het wat beter gaat.

Wat ik voortdurend vergeet is dat ik mijn diagnoses niet ben. Als ik al die angsten loslaat ben ik best een leuk mens en kan ik veel, maar ik hou me teveel vast aan die negatieve gevoelens en gedachten omdat ik dat gewend ben. En om daar uit te komen en dat allemaal los te laten is heel moeilijk als je vastgeroest zit.

Een lifestyle change toepassen in je leven is zodoende meer een andere benaming voor uit je comfort zone stappen.

De tweede stap is om een plan te maken voor dat wat je wilt veranderen. Ik heb ooit ergens gelezen dat iets pas een gewoonte wordt als je het drie weken achter elkaar hebt herhaald. 21 Dagen lang elke dag hetzelfde doen, op hetzelfde tijdstip, zorgt ervoor dat het in je systeem komt te zitten.

Ik ben nog steeds een beetje bezig als een kip-zonder-kop en ren van het ene naar het andere, waardoor ik dus weinig bereik. Zo ben ik elke dag bezig met mijn blog, waardoor ik voor de rest weinig voor elkaar krijg. Ik recycle oude foto’s voor bij mijn artikelen in plaats van nieuwe te maken, want daar “heb ik geen tijd voor”.

Het beste dat ik zou kunnen doen is een paar vaste dagen per week uit te kiezen om aan mijn blog te werken zodat ik op de andere dagen mijn aandacht aan iets anders kan besteden.

De derde stap is om het plan uit te voeren. Het beste is om klein te beginnen en gaandeweg de nieuwe routines uit te breiden. Als je bijvoorbeeld wilt gaan hardlopen, maar je hebt al heel lang niks gedaan aan lichaamsbeweging dan is het een goed idee om te beginnen met wandelen en dat na een paar weken te promoveren naar rennen.

Zo ben ik nu bezig. Uiteindelijk wil ik weer gaan hardlopen, maar aangezien mijn lichaam geen intensieve beweging meer gewend is probeer ik wat meer te wandelen. Dat doe ik nu al een paar weken, maar eigenlijk nog niet genoeg. Ik ben het wel een beetje zat om elke avond de trap te beklimmen met Sunny in m’n armen en buiten adem boven te komen. Het zijn maar 14 treden!

En zo zijn er nog veel meer opties om je levensstijl aan te passen. Bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s avonds een betere beauty routine of een beter slaappatroon.

~~~

Op welk gebied zou jij lifestyle changes toepassen? Heb je nog tips voor me om het makkelijker te maken?

Laat een reactie achter